Wednesday, November 24, 2010

Lukisan Teknik

Lukisan teknik merupakan satu daripada kerja seni tangan. Ia memerlukan kertas lukisan tertentu untuk membuat sesuatu lukisan  mengikut keperluan dan kegunaannya supaya dapat memberikan hasil yang memuaskan. Pemilihan kertas lukisan perlu dibuat berdasarkan jenis lukisan, alat yang digunakan sama ada pensil, pen atau dicetak menggunakan alat elektronik, mutu kertas sama ada ia digunakan untuk latihan atau perdagangan.


Kertas yang sering digunakan oleh pelukis pelan ialah kertas A20 graf. Kertas ini terbahagi kepada 3 iaitu:

1.  Catridge Drawing Paper yang mempunyai berat 120 gram. Kertas ini diperlukan, jika hendak memulakan sesuatu kerja yang menggunakan pensil mekanikal sahaja. Permukaan kertas ini kasar dan kuat, oleh itu kertas ini tidak sesuai jika menggunakan Technical Pen. Jika anda melakukan kesalahan semasa anda menggunakan kertas ini, anda hendaklah memadamkannya dengan menggunakan pemadam pensil.

2.  Tracing Paper yang mempunyai berat 120 gram. Kertas ini digunakan untuk melakukan kerja-kerja yang menggunakan Technical Pen. Oleh kerana permukaan kertas ini licin dan halus, setiap kesalahan yang dilakukan hendaklah menggunakan pemadam khas atau  ‘razor blade’

3.   Plotting Paper mempunyai berat 110 gram. Kerja-kerja yang perlu dilakukan hendaklah menggunakan Plotter Pen. Keadaan permukaan kertas ini adalah licin. 

No comments:

Post a Comment